این مواد غذایی را خام مصرف کنید

وبگردی آمانداسان-  می‌دانیم که نباید مرغ یا تخم مرغ را بصورت خام مصرف کرد. اما خوردن بعضی از غذاها بصورت خام می‌‌‌‌‌تواند فواید تغذیه‌ای بیشتری داشته باشند. اگر چه بعضی از آنها را اغلب پخته مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم.

بروکلی

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

احتمالا شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که در کودکی سر مصرف کلم و یا بروکلی با مادرتان بحث داشتید (اغلب ما اینطور بودیم) اما شاید مادرتان هم نمی‌دانست که بهتر است این ماده غذایی بصورت خام مصرف شود. بروکلی حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات گیاهی سولفورفان است که به پیشگیری از سرطان، بیماری قلبی، التهاب، افسردگی و بیماریهای مضر دیگر کمک می‌کند. و یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ در مجله کشاورزی غذا و شیمی نشان داد که بدن ما به هنگامی که بروکلی خام باشد سولفورفان را با سرعت بیشتری جذب می‌کند. تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۹ نیز نشان داد که پختن بروکلی به روشهای مختلف ازجمله مایکروویو، جوشاندن و سرخ کردن، مقدار ویتامین C آن را کاهش می‌دهد. اگر نمی‌توانید بروکلی را بصورت خام مصرف کنید سعی کنید آن را بخارپز کنید. این روش پختن حداقل تاثیر را روی مواد مغذی آن دارد.

پیاز خام یا پخته مساله این است

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

پیازها خواص سلامتی بسیاری دارند از جمله مبارزه با سرطان که به لطف غلظتهای بالای فلاونوئید کوئرستین است. اشلی والتر متخصص تغذیه می‌گوید: به هنگامی که آن را خام مصرف می‌کنید خواص مبارزه با سرطان پیاز را بالا می‌برید. پختن فواید ترکیبات گیاهی موجود در پیازها را که با سرطان مبارزه می‌کنند کاهش می‌دهد. علاوه بر این پیاز از خانواده سبزیجات سیری است که به معنای داشتن عوامل ضد پلاکت است که می‌تواند از بیماری قلبی و عروقی پیشگیری کند. پژوهشی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که وقتی پیاز خام در فر پخته می‌شود، خواص مناسب قلب آن به طور کامل در عرض ۳۰ دقیقه یا کمتر بسته به شکل پیاز که سالم یا خرد کرده باشد، از بین می‌رود.

سیر

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

سیر هم همانند پیاز از خانواده سبزیجات سیری است که خواص ضد انعقادی خون دارد اما در عین حال به معنای داشتن خواصی ست که با بیماریهای قلبی و عروقی مبارزه می‌کند. طی یک پژوهش مشخص شد که پختن سیر در ۲۰۰ درجه سلسیوس به مدت ۶ دقیقه بطور کامل فعالیت ضد انعقادی سیر خرد نشده را از بین می‌برد و به میزان زیادی در سیر در سیر خرد شده کاهش می‌یابد. نانسی ووبری متخصص تغذیه می‌گوید: تحقیقات نشان می‌دهد که گرما آنزیم آلیناس را غیر فعال می‌کند. جوشاندن سیر به مدت ۲۰ دقیقه خواص ضد باکتری آن را سرکوب می‌کند و فقط یک دقیقه گرمای مایکروویو ۱۰۰ درصد قابلیت ضد سرطانی آن را از بین می‌برد. خرد کردن سیر و کنار گذاشتن آن به مدت ۱۰ دقیقه قبل از گرما دیدن، قدرت ضد انعقادی آن را تا حدودی حفظ می‌کند اما سیر پخته شده باز هم توان آن ۳۰ درصد کمتر از سیر خام است.

بلوبری

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

احتمالا می دانید که بلوبری و انواع توت برای سلامت شما بسیار خوب هستند اما آیا می‌دانید چگونه به سلامتی ما کمک می‌کنند؟ جولی جوفریون متخصص تغذیه می‌گوید: بلوبری و سایر توتها حاوی آنتی اکسیدانهای بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها هستند که بخش زیادی از آن به دلیل مقادیر بالای پلی فنلهاست. خوردن خام آنها شما را مطمئن می‌کند که همه خواص مفید آنها را بدست آورده‌اید. پژوهشی در مجله کشاورزی و شیمی غذا نشان داد که بلوبری پردازش شده از طریق پختن در فر، روی گاز یا استفاده از آن به عنوان مواد میانی (به هنگامی که خمیر قبل از پختن ور می‌آید) مقدار پلی فنلهای آن را کاهش می‌دهد.

فلفل دلمه‌‌ای قرمز

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

فلفل دلمه‌ای یک افزودنی آسان و سریع برای انواع غذاهاست اما شما ممکن است فقط بخواهید آنها را به صورت خام مصرف کنید. فلفل دلمه‌ای قرمز منبع عالی ویتامین C است و به گفته سازمان ملی سلامت و بهداشت، گرم کردن می‌تواند ویتامین C را از بین ببرد.

کیل

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

سبزیجات کلمی همانند کیل حاوی ترکیباتی به نام گلوکوزینولات هستند و به هنگامی که با آنزیم میروزیناز تماس پیدا می‌کنند به روشی متفاوتی ترکیبات مبارزه کننده با بیماری را می‌سازند. با این وجود گرم کردن میروزیناز را غیر فعال می‌کند بنابراین کیل پخته شده شما همان خوصا ضد بیماری را که یک سالاد کیل خام انجام می‌دهد، ندارد.

چغندر (لبو)

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

این مورد ممکن است برای شما عجیب باشد اما بله شما می‌توانید چغندر را بصورت خام مصرف کنید. در حقیقت به این روش آنها واقعا سالمتر از حالت پخته هستند. چغندرها حاوی مقدار زیادی فیبر، فولات (یک فرم از ویتامین B9)، ویتامین C و منگنز است با این حال به گفته ربکا پارک پرستار مرکز درمانی در نیویورک، چغندر پخته یا  رذلبو ۲۵ درصد کمتر فولات و سایر ویتامینها و مواد معدنی را دارد. سبزیجات ریشه‌ای را قبل از ریختن در سالاد یا استفاده از آنها بخاطر رنگشان، تمیز کنید بطوری که لایه بیرونی آنها نازک شود و گل و لای آنها بطور کامل کنده شود یا اینکه سالاد لبوی خود را با سبزیجات خام دیگر یا مرکبات درست کنید. (سالاد مرغ پاییزی با سبزیجات و آجیل)

آناناس

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

الیزابت تاتنر متخصص طب سوزنی و درمانگر طبیعی می‌گوید: آناناس کبابی یک افزودنی دلپذیر به منوی غذاهای کبابی شماست اما خوردن آن به این شکل می‌تواند شما را از دریافت خواص سلامت بخش آن محروم کند. پژوهشی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که آب آناناس تازه در کاهش التهاب و نئوپلازی روده (رشد غیر طبیعی بافت اطراف روده بزرگ) در موشهای مبتلا به کولیت بیش از آب آناناس جوشیده موثر است؛ پژوهشگران این موضوع را به مقدار بالای آنزیم بروملین در آب آناناس تازه است که به کاهش تورم کمک می‌کند. اگر چه این پژوهش فقط روی موشها انجام شده است، بررسی طبی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بروملین به عنوان یک عامل ضد التهاب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  برابری می‌کند اما عوارض آن در افراد بیمار کمتر است. دکتر تاتنر نیز می‌گوید خوردن آناناس خام به کاهش ورم و خونریزی در بیماران جراحی شده، کمک می‌کند.

 

 

 

 

این مواد غذایی را خام مصرف کنید

 

منبع: redmag.ir

مطالب از سراسروب

درباره معصومه ولایتی

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

آموزش وردپرس | قالب وردپرس | افزونه وردپرس