خودروهای ناامن در ایران و جهان

وبگردی آمانداسان-در این بخش با ناامن ترین خودرو هـای ایران و جهان آشنا خواهیم شد.

فکر میکنید فقط پراید و تیبا در آمار مرگ میر جاده ای رتبه دارند؟ اگر این طور فکر می‌کنید جاب شـما منفی اسـت زیرا کـه چندین مدل خودرو همانند پراید در دنیاوجود دارند کـه رکورد دار ارسال رانندگان بـه دیار باقی هستند. در ادامه نخست با خودرو هـای ناامن جهان و سپس با ناامن های ایران آشنا می‌شویم.

خودرو ساترن L-Series مدل ۲۰۰۵-۲۰۰۲

برند ساترن کـه درسال ۲۰۱۰ منحل شد، با سدان L-Series مدل ۲۰۰۵-۲۰۰۲ دراین فهرست حضور دارد. این ماشین با هدف رقابت دربخش سدان های سایز متوسط و رویارویی با محصولاتی چون هوندا آکورد تولید شده بود.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایاین خودرو در بحث ایمنی حرفی برای گفتن نداشته ودر محاسبه های انجام شده عمدتا امتیاز ضعیف را کسب کرده اسـت. علاوه بر ایمنی این خودرو از مشکلات عدیده فنی نیز رنج برده و از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار نبود.

خودرو پونتیاک Grand Am مدل ۲۰۰۵-۱۹۹۹

بر اساس اطلاعات سازمان NHTSA، کوپه ساخت پونتیاک بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ هرساله در قبال هر یک میلیون خودروی ثبت شده، باعث مرگ ۱۶۰ راننده شده اسـت.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیونداینسل پنجم پونتیاک گرند ام در تصادفات نمایش چندان خوبی نداشته و احتمال ضربه شدید بـه سر در برخوردهای شاخ بـه شاخ بسیار زیاد اسـت. پونتیاک نیز بـه سرنوشت ساترن دچار شده و از سال ۲۰۱۰ دیگر اتومبیلی با این برند تولید نمی‌شود.

خودرو نیسان سنترا ۲۰۰۶-۲۰۰۰

قبل از سال ۲۰۰۰، سنترا اتومبیلی بسیار کوچک در کلاس subcompact بود. اما با ورود بـه قرن ۲۱ نیسان تصمیم گرفت این خودرو را در کلاس کامپکت ارایه کند. نسل پنجم سنترا نیز در تست های تصادف عملکرد بدی داشت، طوریکه سر آدمک راننده و سرنشین با برخورد بـه شیشه یا قسمت های دیگر متحمل ضربات شدیدی میشدند.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایخوشبختانه در آخرین نسل سنترا کـه نسل هفتم محسوب می‌شود، کمپانی نیسان از لحاظ ایمنی بسیار عالی عمل کرده و این خودرو بالاترین درجه «Top Safety Pick+» را از موسسه IIHS دریافت کرده اسـت.

خودرو مزدا مینی ون ۲۰۰۶-۲۰۰۲

امروزه مینی ون های مزدا بـه تعداد زیاد در جاده ها حضور ندارند، چرا کـه چند سالی اسـت شرکت ژاپنی شاسی بلندها و کراس اوورهای خودرا جای گزین انها کرده اسـت.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایمینی ون مزدا در اکثر تست ها ضعیف ظاهر شده ودر برخورد از کنار منجر بـه شکستگی دنده یا آسیب بـه لگن سرنشین می‌شود.

خودرو کیا ریو ۲۰۰۹-۲۰۰۶

بر اساس نظرسنجی های مختلف محصولات برند کیا در حال حاضر جزو قابل اعتمادترین خودروها هستند. اما حدود یک دهه قبل وضعیت کاملا برعکس بودو خودرو های ساخت کیا بـه نا امنی مشهور بودند. ریوی نسل اول کـه با گذشت سال‌ها هنوز محبوبیت خاصی در بازار ایران دارد، در نسل دوم بـه یکی از نا امن ترین خودرو هـای ایالات امریکا بدل شده بود.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایاین سدان کره ای دربخش های مختلف تست تصادف ضعیف ظاهر شده و توانایی چندانی در حفاظت از سرنشینان خود ندارد. نکته جالب توجه و پندآموز این کـه با سرمایه گذاری های کیا، ریوی نسل سوم در زمینه ایمنی بهبودهای چشمگیری داشته و امتیازات بسیار بالایی را در تست تصادف کسب کرده اسـت.

خودرو کیا اپتیما ۲۰۰۵-۲۰۰۱

همانند ریو، نسل های ابتدایی اپتیما بـه هیچ عنوان از لحاظ ایمنی وضعیت خوبی نداشتند. نسل اول این سدان کره ای در اکثر تست ها مخصوصا تست تصادف از کنار بـه شدت ضعیف بود.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایاما با پیشرفت برند کیا، ایمنی در طی سه نسل بعدی ارتقا پیدا کرد؛ طوری‌که اپتیمای نسل چهارم جزو امن ترین سدان های سایز متوسط بـه شمار می‌رود.

خودرو هیوندای اکسنت ۲۰۱۱ -۲۰۰۶

بازهم یک کره ای دیگر! بـه رغم امتیازهای نه چندان خوب دربخش ایمنی، هیوندای اکسنت نسل سوم جزو پرفروش ترین ماشین های کوچک در زمان خود بود. این بـه معنای آنست کـه هنوز هم میتوان نمونه هایی ازآن را در خیابان های کشور آمریکا مشاهده کرد.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایتست تصادف مدل ۲۰۰۷ اکسنت مشخص کرد کـه این خودرو در برخورد از کنار توانایی خوبی در حفاظت از لگن راننده و سرنشین کناری ندارد.

خودرو جی ام سی سیرا ۱۵۰۰ مدل ۲۰۰۶-۲۰۰۱

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایسیرا ۱۵۰۰ تنها پیکاپ موجود دراین فهرست اسـت. این پیکاپ در مدلهای تولید شده بین ۲۰۰۶-۲۰۰۱ بدلیل اشکال در پشت سری ها و حفاظت حداقلی در برخورد از جلو وارد این فهرست شده اسـت. بعد از این نسل سازنده آمریکایی ایمنی وانت خودرا ارتقا داده ودر مدلهای ۲۰۱۶ مشکل حادی از این لحاظ دیده نمیشود.

خودرو جی ام سی سافاری ۲۰۰۵-۱۹۹۶

این ون کـه تحت برند شورولت نیز ارایه شده همانند سایر ماشین های حاضر دراین فهرست در زمان تولید وضعیت مناسبی از لحاظ ایمنی نداشت. تست های موسسه IIHS بر روی نسل دوم سافاری حاکی ازآن بود کـه در تصادف از جلو احتمال وارد شدن آسیب بـه پاهای راننده بسیار زیاد اسـت.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایبـه رغم ایمنی پایین، سافاری بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ کمترین میزان مرگ و میر رابه خود اختصاص داد کـه البته نوع کاربری ماشین و عادات رانندگان در استفاده از چنین خودروهایی در ثبت این آمار بی تاثیر نبوده اسـت.

خودرو داج نئون ۲۰۰۵-۲۰۰۰

خطرناک ترین ماشین حاضر در خیابان های ایالات امریکا خودرویی اسـت کـه با برندهای داج، کرایسلر و پلیموث ارایه شده اسـت. نسل دوم این خودرو در تصادف از کنار ضعیف بوده و توانایی چندانی در حفاظت از سر نداشت. بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ بـه ازای هر یک میلیون خودروی ثبت شده، هر سال ۱۶۱ راننده نئون جان خودرا از دست داده اند.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایIIHS درباره ایمنی این خودرو گفته بود کـه “نئون یک فاجعه تمام عیار اسـت”! بعد از نتایج ناامید کننده تست تصادف و آمار ترسناک مرگ و میر، نئون درسال ۲۰۰۵ از خطوط تولید خداحافظی کرد. با گذشت ۱۱ سال ازآن تاریخ، فیات-کرایسلر تصمیم بـه احیای نئون گرفته و فیات تیپو را در برخی بازارها مثل کشور مکزیک با نام نئون ارایه میکند.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایحضور محصولات نام آشنای کره ای دراین فهرست اصلا جای تعجبی ندارد، زیرا خودرو هـای کره ای در گذشته محصولاتی ارزان قیمت، بی کیفیت، نا امن و غیر قابل اعتماد محسوب میشدند. اما در زمان کنونی وضعیت کاملا متفاوت بوده و ماشین های کره ای شخصیتی قابل احترام پیدا کرده اند.

ناامن ترین خودروهای ایرانی

درباره خودرو هـای ایمن و غیر ایمن و نقش انها در مرگ و میر تفاسیر مختلفی ارائه می‌شود بعنوان نمونه سایپا در بیشتر موارد وقتی عنوان می‌شود پراید حدود ۱۵ درصد مرگ میر جاده ای ایران رابه خود اختصاص داده سعی می‌کند آن گونه توجیه کند کـه چون تیراژ این خودرو بالا اسـت میزان مرگ میر با این خودرو هم بالا نشان داده میشود.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایدر حالی‌کـه پژو ۲۰۶ با تیراژی حدود یک سوم پراید تنها دو درصد از مرگ میر جاده ای رابه خود اختصاص داده یعنی اگر پراید هم مانند پژو ۲۰۶ ایمن می بود بجای سالی ۱۵ درصد سالی ۶ درصد رابه کام مرگ میکشید. براین اساس اگر پراید ایمن تر می بود سالی ۱۵۰۰ نفر کمتر کشته می‌شدند.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایپراید توسط موسسه های ایمنی از نظر تست تصادف خودرویی مردود اسـت اما پژو ۲۰۶ از نظر موسسات معتبر مانند «یورو ان کپ» از ۵ ستاره ۴ ستاره ایمنی رابه خود اختصاص داده اسـت. با بررسی داده های همین موسسات مشخص میشود کـه کدام خودروها در بازار ایران نا امن هستند.

خودرو Mvm110

این خودرو کپی ناقصی از خودرو دوو ماتیز اسـت. کپی شدن این خودرو از ماتیز بدون داشتن دانش فنی سبب شده ایمنی این خودرو بسیار بدتر از ماتیز باشد . دوو ماتیز در تست تصادف از موسسه اروپایی یورو ان کپ از پنچ ستاره تنها دو ستاره کسب کرده اسـت. جالب آنکه «یورو ان کپ» اعلام کرده وضعیت ام وی ام ۱۱۰ بسیار اسفبار تر از دوو ماتیز اسـت.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایمقایسه تست تصادف دو خودرو هم این عامل رابه خوبی نشان میدهد . دریک خودرو ایمن هنگام تصادف باید ستون درها کاملا شکل خودرا حفظ کند در خودرو باز نشود و سقف خمش پیدا نکند . قسمت جلو خودرو هم باید طوری مچاله شود کـه نیرو تصادف گرفته شود اما این مچاله شدن نباید سبب شود قطعات داخل کاپوت بـه داخل کابین راه یابند.

دریک خودرو ایمن هم چنین هنگام تصادف باید مواد داشبورت بـه گونه ای باشد تا بـه اندام مسافران آسیب نزند. نگاه بـه تست تصادف ماتیز نشان می‌دهد کـه سقف و ستون خم شده اما درها باز نشده اند. در مقایسه با تست تصادف ماتیز، خودرو ام وی ام دارای آسیب شدید تری بـه سقف و ستون ها شده ودر خودر باز شده اسـت قطعات داخلی جلو هم آسیب شدید بـه سرنشینان می زند.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایبعنوان نمونه قطعه زیر فرمان کاملا در پای آدمک تست فرو رفته اسـت. در مجموع می‌توان گفت خودرو ام وی ام بـه همراه پراید نا امن ترین خودرو هـای تولید شده در تیراژ بالا در ایران هستند. طبق بررسی حاصل از تست تصادف ام وی ام ، آسیب وارد شده بـه آدمک تست در ناحیه سر، گردن و بالا تنه در حد قرمزاست و خطرناک ترین وضعیت را دارد.

خودرو زانتیا

این خودرو هنگامی وارد بازار ایران شده بود کـه تولیدش در اروپا تقریباً متوقف شده بود. زانتیا مـا بین سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در اروپا تولید شده کـه چندان موفق نبوده اسـت. در بین تولیدات هم کلاس، وضعیت ایمنی این خودرو در اروپا مناسب نبود و این عامل در از دست دادن مشتریان این خودرو تاثیرگذار شد.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایطبق بررسی موسسه «یورو ان کپ» این خودرو در تست تصادف درحدود دو ستاره ایمنی گرفته اسـت کـه برای خودرویی با این سایز ودر این کلاس قیمتی اصلا مناسب نیست. شاسی خودرو در هنگام تست تصادف دچار خمش شدید شده و ستون خودرو تاب برداشته اسـت.

البته وجود کیسه هوا تا حدی آسیب وارد شده بـه سرنشینان را کاهش می‌دهد خودرو از تصادف درکنار بسیار آسیب پذیر اسـت و بالاتنه راننده در هنگام تصادف در محدوده قرمز یعنی بیشترین حد خطر قرار دارد. در تصادف از جلو هم تصادف با زانتیا در محدوده ضعیف یعنی خطر قرار دارد. آسیب وارد شده بـه پاهای سرنشینان بـه خصوص راننده هم در تصادف با زانتیا زیاد اسـت.

خودروهای ناامن در ایران و جهانحریف کنونی این خودرو در بازار ایران، خودرو مگان اسـت این خودرو نسبت بـه زانتیا در تست تصادف نه شاسی اش انحراف پیدا میکند نه ستون هایش دچار خمش شدید میشود. شاید اگر در تصادف با مگان شـما دچار جراحات سطحی شوید اگر همان تصادف برایتان با زانتیا پیش بیاید احتمالا بـه شدت آسیب دیده ودر بیمارستان بستری خواهید شد.

خودرو پراید

پراید یا همان مزدا ۱۲۱ و فورد فستییوا ۱۹۸۵ در موسسه ایمنی بزرگ راه های کشور آمریکا تست شده اسـت. طبق نتایج تست، این خودرو بدترین وضعیت ایمنی را در بین سواری های سایز کوچک دارا اسـت بهمین دلیل بود کـه جلوی تولید این خودرو گرفته شد. پراید در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می​شود. کابین سرنشینان تاب بر می​دارد درب خودر باز میشود.

جلوی خودرو هم درست جمع نمی‌شود و تعداد زیادی از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین میشود بدلیل قدیمی بودن خودرو عکسی از تست تصادف آن در سایت موسسه ایمنی بزرگ راه های کشور آمریکا در دست نیست تنها دراین سایت نتایج این تست تصادف آمده اسـت نتیجه تست تصادف زیر دو ستاره ایمنی عنوان شده اسـت.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایالبته سایپا اعلام کرده در نسل جدید پراید کـه با نام پلت فرم x100 تولید می‌کند این مشکلات حل شده اسـت. گفته می‌شود ایمنی خودرو تا حد دو ستاره بالا آمده اسـت .البته تستی بر روی این خودرو توسط موسسات بی طرف انجام نشده با این همه ی اگر خودرو بتواند دو ستاره ایمنی بگیرد بازهم وضعیت ایمنی اش رضایت بخش نشده اسـت.

طبق اعلام شرکت سایپا، پراید های جدید کـه با اسم های مختلف مثل ۱۳۱ ،۱۳۲و ۱۱۱ تولید می‌شوند داخل درب ها، کف خودرو، جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شده اسـت بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفته کـه اجزایی مانند موتور دیگر بـه داخل کابین پراید وارد نشوند داخل داشبورت هم با یکسری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.

خودرو تیبا

خودرو تیبا بـه همراه سمند دو خودرویی هستند کـه بدلیل بومی بودن توسط موسسات معتبر اروپایی و آمریکایی مورد بررسی قرار نگرفته اند. البته سمند در شر کت مایرا انگلستان تست تصادف شده کـه نتایج حاصل از تست تصادف و مشاهده فیلم این تست نشان می‌دهد این خودرو از نظر ایمنی وضعیت مناسبی دارد. کارشناسان عنوان میکنند این خودرو اگر درموسسه یورو ان کپ تست شود سه ستاره ایمنی میگیرد.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایخودرو تیبا کـه ترکیبی از پراید و ریو اسـت هم مورد تست تصادف قرار گرفته اسـت. فیلمهای تست تصادف این خودرو نشان میدهد درب خودرو در هنگام تست باز میشود و ستون ها و سقف هم تاب بر میدارد این تست مشخص میکند کـه وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا بـه سختی بتواند دو ستاره ایمنی کسب کند البته وضعیت ایمنی خودرو از پراید بهتر بنظر می‌رسد.

خودرو چینی های رنگارنگ اما ناامن

در چند سال اخیر ودر خلا حضور شرکت های بزرگ در بازار ایران بدلیل تحریم، بازار ایراناز بی کیفیت ترین خودرو هـای چینی پر شده اسـت ودر این بین گویی برخی شرکت های داخلی باهم مسابقه ای نانوشته برای مونتاژ برند های درجه دو چینی با کمترین کیفیت گذاشته اند. اما در بین خودرو هـای درجه دو کـه دراین شرکت ها مونتاژ می‌شوند کدام یک وضعیت ایمنی مناسبی ندارند؟

خودروهای ناامن در ایران و جهانJ3 ساخت شرکت جک کـه توسط کرمان خودرو عرضه می‌شود، از امنیت مناسبی برخوردار نیست. با این کـه این خودرو دارای ترمز abs و کیسه هوا برای سرنشینان جلو اسـت اما طراحی نا مناسب این خودرو سبب می‌شود این محصول چندان امن نباشد. با مشاهده فیلم تست تصادف هم مشخص اسـت کـه در هنگام تصادف، ستون های کابین خم شده و اتاق توان تحمل و جذب نیروی تصادف را ندارد.

چری x33 کـه توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ میشود از دیگر محصولاتی اسـت کـه دارای ایمنی چندان مناسبی نیست این خودرو با این کـه بـه نسبت چینی بودنش قیمت بالایی دارد اما چندان ایمن نیست نکته ای کـه از دید اکثر خریداران این محصول دور میماند. شاید شاسی بلند بودن یا داشتن کیسه هوا و ترمز abs عواملی باشند کـه مشتری گمان کند این خودرو ایمن اسـت.

ناامن ترین خودروهای ایران و جهان | از پراید تا هیوندایاما ذات نا امن طراحی این خودرو، سبب شده این محصول از نظر ایمنی تنها دو ستاره توسط موسسه ایمنی ANCAP از ۵ ستاره کسب کنند کـه نمره پایینی از نظر ایمنی محسوب میشود. بررسی فیلم تست تصادف این خودرو هم نشان می‌دهد در تصادف از جلو اتاق خودو کاملا تحت تاثیر ضربه قرار می‌گیرد، ستون ها جلو خم شده و سقف خودرو تاب بر می دارد.

 

خودروهای ناامن در ایران و جهان

 

منبع parsnaz.com

مطالب از سراسروب

درباره رامین مهدی پور

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

آموزش وردپرس | قالب وردپرس | افزونه وردپرس