رفع مشکلات خواب با مدیتیشن

وبگردی آمانداسان- در حدود نیمی از افراد بالای ۵۵ سال مشکل خواب دارند؛ بنابراین مطالعات بسیاری برای بهبود کیفیت و رفع مشکلات خواب انجام می شود. نتیجه تحقیقات نشان داده مدیتیشن کردن در افرادی که مشکلات خواب دارند تأثیرات ویژه ای دارد و باعث بهتر خوابیدن می شود.

رفع مشکلات خواب با مدیتیشن

در یک تحقیق معتبر علمی، رفتار و کیفیت خواب ۴۹ زن و مرد در حدود سن ۶۶ سال، که کیفیت و کمیت خواب ضعیفی داشتند مورد بررسی قرار گرفت. نیمی از این افراد تحت یک برنامه آموزشی سلامت خواب قرار گرفتند و نیم دیگر تکنیک های ذهن آگاهی را فرا گرفتند. در ۶ هفته، گروهی که ذهن آگاهی را تمرین می کردند، ۲ ساعت در هفته را صرف یادگیری تکنیک های مختلف ذهن آگاهی و مدیتیشن می کردند و به عنوان مثال نشستن، غذا خوردن، حرکت کردن و مدیتیشن را به صورت ذهن آگاهانه انجام می دادند. از این افراد خواسته شده بود هر آنچه را که یاد می گرفتند در خانه هم تمرین کنند و جالب اینکه در طول روند درمان، هیچ کدام از آنها دچار مشکلات خواب نشدند. 

رفع مشکلات خواب با مدیتیشن

یکی از متخصصان مغز و اعصاب که مشکلات خواب را در این پروژه بررسی می کرد می گوید: بسیاری از افرادی که مشکلات خواب دارند دوست ندارند در مورد آن صحبت کنند یا برای درمان آن اقدام ویژه ای کنند؛ چون معتقدند این کار مشکلات آنها را بیشتر می کند. با این حال من به دنبال راه حلی بودم که افرادی که نمی خواهند در این مورد صحبت کنند هم بتوانند از آن استفاده کنند و این روش درمانی به طور غیر مستقیم بر خواب، کیفیت و کمیت آن و مشکلاتی که در پی آن پیش می آید، مثل نگرانی از بابت کم خوابی، تأثیر بگذارد. 

در پایان این پژوهش، متخصصان کیفیت و کمیت خواب همه شرکت کنندگان را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که افرادی که ذهن آگاهی را یاد گرفته بودند، نسبت به گروه دیگر خواب بهتری داشتند. از طرف دیگر مشکلاتی چون افسردگی، کابوس و خستگی هم در آنها کمتر شده بود. نشانه های اضطراب و استرس در هر دو گروه به یک میزان کاهش یافته بود. 

رفع مشکلات خواب با مدیتیشن

محققان به این نتیجه رسیدند که مدیتیشن ذهن آگاهانه، سیستم عصبی و فعالیت های سیستم شناختی که با استرس و انگیختگی در ارتباطند را تقویت می کند. پیش از رفتن به تخت خواب و آماده شدن برای خواب شبانه، افرادی که مشکلات خواب دارند نگرانی و استرس زیادی را تجربه می کنند، چرا که نمی توانند بخوابند و این استرس مشکلات خواب آن ها را بیشتر می کند. با تمرین تکنیک های ذهن آگاهی، افراد یاد می گیرند بدون درگیر شدن با افکار منفی یا استرس هایشان، آنها را دفع کنند. همچنین مدیتیشن باعث کاهش اضطراب و افزایش آرامش این افراد می شود. به همین دلیل کیفیت خواب افرادی که مدیتیشن ذهن آگاهانه انجام می دهند هم بهتر است.

با این حال این نتایج نیاز به پژوهش و بررسی های بیشتری دارد؛ اما مدیتیشن ذهن آگاهانه یک راهکار ساده، مفید و بی خطر است که برای بهبود کیفیت و کمیت خواب می تواند مؤثر باشد.

 

رفع مشکلات خواب با مدیتیشن

منبع: manodeliar.com

 

مطالب از سراسروب

درباره معصومه ولایتی

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

آموزش وردپرس | قالب وردپرس | افزونه وردپرس