وانت های ایرانی و آمریکایی

وبگردی آمانداسان-در این بخش چالشی بین خودورهای ایرانی و آمریکایی را جمع آوری کرده ایم. غول هایی از نوع پیکاپ یا همان وانت خودمان، اینبار بهترین های تولید داخلی رابا درجه یک های آمریکایی مقایسه می‌کنیم.

صنعت خودروسازی یکی از مهمترین بخش های تولیدات صنعتی هر کشوری محسوب می شود و هر کس تولیدات بهترین دارد، دارای صادرات و اقتصاد بهتری اسـت، از پیکاپ های آمریکایی شروع می‌کنیم.

 

غول های خودرو آمریکایی

غول‌های آمریکایی باعث شده‌اند کـه امروزه این کشور را بعنوان زادگاه اصلی پیکاپ‌های جهان بشناسند؛ زیرا خودروسازان این کشور بـه شکل تخصصی و نه فقط برای فتح بازارهای هدف؛ بلکه برای قدرتنمایی در برابر سایر خودروسازان جهان اقدام بـه توسعه و طراحی پیکاپ‌های جدید می کنند.

خودرو پیکاپ GMC Sierra HD مدل ۲۰۲۰

غول جنرال‌موتورز کشور آمریکا درسال ۲۰۲۰ از یک پیشرانه V8 توربوشارژ با ظرفیت ۶٫۶ لیتر استفاده میکند. پیشرانه مذکور از سوخت دیزل استفاده کرده و حداکثر توان آن ۴۴۵ اسب بخار اسـت. دراین اتومبیل از یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک استفاده شده اسـت.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

راننده GMC Sierra HD توان انتخاب سیستم حرکتی مورد نظر خودرا با توجه بـه شرایط جاده و محموله خود خواهد داشت. این پیکاپ غول‌پیکر بـه تایرهای ۱۸ اینچی، دوربین‌های عقب، جلو و جانبی، صفحه نمایش ۱۵ اینچی، سیستم بازرسی تریلر، ترمز کمکی و… مجهز شده و قیمت آن در نسخه استاندراد ۳۵ هزار دلار اسـت.

خودرو پیکاپ شورلت Silverado HD مدل ۲۰۲۰

پیکاپی کـه میبینید در نوع خود بسیار حیرت‌انگیز بوده و لقب تانک رابا خود بـه یدک میکشد! این هیولای عظیم با طراحی جالب و خیره‌کننده‌اش از یک پیشرانه ۶٫۶ لیتری Duramax turbo دیزل و V8 استفاده میکند کـه قدرت آن بـه ۴۴۵ اسب‌ بخار می رسد. اما اگر خیلی از خودرو هـای دیزلی استقبال نمی کنید؛ میتوانید نسخه بنزینی آن رابا پیشرانه ۶٫۸ لیتری V8 و جدید شورلت با توان ۴۰۱ اسب‌ بخار خریداری کنید.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

هردو پیشرانه مذکور از یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت بـه چرخ‌ها استفاده می کنند. Silverado HD بـه ترمز پارک اختصاصی، ترمز کمکی، ترمز تریلر یکپارچه، سیستم نظارت تریلر، سیم بکسل، ۱۵ دوربین مجزاء برای بازرسی بهتر ماشین و… مجهز شده اسـت.

خودرو پیکاپ فورد Super Duty Live مدل ۲۰۲۰

یکیدیگر از قدرتمندترین پیکاپ‌های آمریکایی Super Duty Live نام دارد کـه مدل ۲۰۲۰ آن بتازگی در شیکاگو رونمایی شده اسـت. این پیکاپ نیز همانند دو پیکاپ قبلی از پیشرانه V8 استفاده میکند.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

اما با این تفاوت کـه گیربکس‌، سوخت و حجم پیشرانه Super Duty Live بسیار متفاوت با وانت‌های قبلی اسـت. بعنوان مثال باید بـه استفاده از پیشرانه ۷٫۳ لیتری V8 در یکی از نسخه‌های فوردSuper Duty Live اشاره کرده کـه آن رابه تنهایی تبدیل بـه یکی از ابر پیکاپ‌های آمریکایی کرده اسـت.

ماشین پیکاپ رام HD Debuts مدل ۲۰۱۹

غول بعدی رام HD Debuts نام دارد کـه در مدل ۲۰۱۹ از یک پیشرانه ۶٫۷ لیتری توربودیزل استفاده کرده و حداکثر توان آن ۴۰۰ اسب‌ بخار اسـت. پیشرانه مذکور برای انتقل قدرت خود بـه چرخ‌ها از توان یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره برده و اگر موتور HD Debuts شـما را راضی نکرد؛ می توانید از نسخه ۶٫۴ لیتری V8 و ارتقاع یافته آن با توان ۴۱۰ اسب‌ بخار و گشتاور ۵۸۱ نیوتن‌متر استفاده کنید.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

رام HD Debuts یک پیکاپ لوکس بوده و از امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اتوماتیک اضطراری، کروز بازرسی انطباقی، شیشه‌های عایق در برابر صدا، ۱۷ بلندگو، ۴ سیستم صوتی گوناگون و… برخوردار اسـت! این غول در کارخانه فیات کرایسلر در کشور کشور مکزیک بـه تولید رسیده ودر ایالات امریکا با ۵ سال گارانتی عرضه می شود.

بهترین وانت های داخلی

چهار غول بالا معرف تمام مؤلفه‌های مرتبط با یک پیکاپ واقعی هستند و بـه جرات می‌‌توان گفت کـه خودروسازانی همانند تویوتا با محصولی همانند هایلوکس قصد نزدیک شدن بـه استانداردهای خودروسازان آمریکایی در زمینه تولید پیکاپ را دارند و باوجود تلاش‌های فراوان خود هنوز نتوانستند بـه موقعیت و برتری فعلی پیکاپ‌های آمریکایی نزدیک شوند.

اما در مقابل خودروسازان مـا نه بـه فکر نزدیک شدن بـه خودروسازان آمریکایی هستند و نه توان رقابت با خودروسازانی همانند تویوتا را دارند. بلکه آن ها بـه قدری ضعیف عملکرده‌اند کـه متاسفانه امروزه تعداد زیادی از قطعات خودرو هـای تولیدی انها از جمله پیکاپ‌ها، از کشور چین تامین میشوند! حالا نگاهی هم بـه چند نمونه از وانت‌های خودروسازان داخلی می‌اندازیم تا با دست آوردهای انها آشنا شویم.

خودرو آسنا و آراز از شرکت آمیکو

آمیکو بتازگی و دوباره بـه جمع پیکاپ سازان کشور مـا برگشته و یک پیکاپ چینی رابا نام‌های آسنا«دو کابین» و آراز«تک کابین» بـه تولید می رساند.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

این پیکاپ از یک پیشرانه ۴ سیلندر با توان ۱۴۳ اسب‌ بخار و حجم ۲۳۷۸ سی‌سی استفاده کرده و تنها مزیت آن این اسـت کـه پیشرانه مذکور را مهندسین کمپانی میتسوبیشی طراحی کرده‌اند و در میان پیکاپ‌های فعلی بازار ایراناز امکانات معقولی برخوردار اسـت.

خودرو پیکاپ فوتون و آریسان از ایران‌خودرو

پیکاپ فوتون یا Tunland از محصولات مونتاژی ایران‌اتومبیل بوده و اینروزها شرایط خیلی مناسبی از جهت تولید و فروش ندارد. این پیکاپ دو دیفرانسیل از پیشرانه‌ای با توان ۱۳۰ اسب‌ بخار استفاده کرده و حجم موتور آن همانند پیکاپ آمیکو آسنا ۲۳۷۸ سی‌سی اسـت. این پیکاپ امکانات خاص و پیچیده‌ای ندارد و خشک و خالی بـه تولید رسیده و بـه فروش می رسد.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

آریسان نام یکیدیگر از پیکاپ‌های این روزهای ایران‌اتومبیل بوده و از یک پیشرانه ۱٫۷ لیتری با قدرت ۸۶ اسب‌ بخار و مشابه با وانت پیکان برخوردار اسـت. در واقع آریسان همان وانت پیکان اسـت کـه از اتاق پژو ۴۰۵ استفاده کرده و تنها اندکی تغییر را نسبت بـه آن داشته اسـت. این وانت جزء پر دردسرترین وانت‌های ایرانی بوده و اکثر صاحبانش ازآن دل خوشی ندارند.

ماشین پیکاپ‌ های ریچ، نیسان ۲۴ و پراید ۱۵۱ از سایپا

سایپا پیکاپ ریچ از محصولات کمپانی دانگ‌فنگ چین را مونتاژ می کند. این پیکاپ از پیشرانه‌ای با توان ۱۳۲ اسب‌ بخار و حجم ۲٫۴ لیتری برخوردار اسـت و از نظر امکانات و… باید گفت کـه در حد و اندازه آمیکو آراز اسـت. دیگر محصول معروف و نام آشنای گروه خودروسازی سایپا وانت نیسان ۲۴ اسـت کـه گروه زامیاد از زیر مجموعه‌های خودروسازی سایپا وظیفه تولید آنرا برعهده دارد.

وانت های ایرانی و آمریکایی

این وانت کـه تبدیل بـه یک خودروی ظاهراً ابدی در صنایع خودروسازی ایران تبدیل شده اسـت؛ یکی از ابزارهای معروف کشتار در جاده‌های ایران بوده و ایمنی بسیار پایینی دارد. این ماشین در سه نوع دیزلی، انژکتوری گازسوز و انژکتوری بنزینی تولید شده و حداکثر توان آن بین ۹۰ تا ۱۰۰ اسب ‌بخار اسـت. این موجود ابدی برای ادامه حیاط خود در ایران با تغییر چهره و نام پادرا توسط زامیاد و با قیمتی بیشتر بـه تولید رسیده اسـت.

اما شاهکار صنعت خودروسازی ایران و حتی جهان را باید سایپا ۱۵۱ دانست. این پیکاپ کـه ارزان‌ترین وانت موجود در ایران اسـت؛ تنها ۷۱ اسب‌ بخار قدرت داشته و حداکثر توان حمل بار آن بـه سختی بـه ۱٫۵ تن می رسد. این در حالیست کـه چهار پیکاپ غول‌پیکر آمریکایی کـه بـه انها اشاره شد؛ بـه اسانی توان حمل ۱۵ تن بار را دارند!

بهترین وانت های دنیا کدام اند و چه ویژگی های دارند؟

هنگامیکه صحبت از پیکاپ‌های غولپیکر و نیرومند میشود، نا‌خودآگاه وانت‌های آمریکایی در ذهن تداعی میشوند. با توجه بـه رقابت زیاد دراین رده از اتومبیل‌ها، دیگر توانایی‌های کشندگی وانت‌ها تنها پارامتر تعیین کننده نیستند.

ظاهر این خودروها طی چند سال گذشته تغییر زیادی کرده‌اند و با توجه بـه اندازه بزرگ آن‌ها، اکنون می توان پیکاپ‌های فول سایز را یکی از عوامل جلب توجه نامید.

خودرو فورد F-150

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

همواره از ماشین‌های سری F فورد بعنوان بهترین پیکاپ‌های جهان نام برده میشود. فورد برای ادامه‌ی پادشاهی خود دراین رده بـه استفاده گسترده از آلومینیوم در بدنه و شاسی F-150 مدل ۲۰۱۶ پرداخته اسـت کـه بدین گونه وزن این اتومبیل نسبت بـه نسل قبل خود کاهش چشمگیری تجربه کرده اسـت.

 

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

فورد دراین ماشین از پیشرانه‌های خورجینی ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر و ۵ لیتری ۸ سیلندر استفاده کرده اسـت. هم‌ چنین امکان انتخاب پیشرانه‌های خورجینی ۶ سیلندری ۲.۷ و ۳.۵ لیتری توربوشارژ اکوبوست نیز موجود اسـت.

ماشین شورولت سیلورادو ۱۵۰۰

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

شورولت سیلورادو در طراحی بدنه بـه قالب اصلی خود وفادار باقیمانده اسـت. این ماشین از تعلیق و فرمان دقیقی بهره میبرد کـه باعث میشود حس رانندگی یک خودروی با سایز متوسط بـه راننده منتقل شود.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

شورولت در نسل جدید سیلورادو از پیشرانه ۶ سیلندر ۴.۳ لیتری با گشتاور ۳۰۵ پوند فوت درکنار پیشرانه‌های نیرومند ۵.۳ و ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر، استفاده کرده اسـت. نکته فوق‌العاده، مصرف پیشرانه ۴.۳ لیتری این ماشین اسـت کـه در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها بـه ۹.۸ لیتر سوخت احتیاج خواهید داشت!

خودرو جی‌ ام‌ سی سییِرا ۱۵۰۰

وانت های ایرانی و آمریکایی

جی‌ام‌سی سییِرا برادر دوقلو شورولت سیلورادو اسـت و تشابهات بسیاری بـه خصوص در زمینه قابلیت‌های فنی دارند. تفاوت‌های اصلی این دو ماشین امکانات رفاهی بیشتر و بدنه‌ی شکیل‌تر جی‌ام‌سی اسـت کـه قیمت بالاتر آنرا نسبت بـه سیلورادو توجیح می کند.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

جنرال موتورز در سییِرا از پیشرانه‌های مشابه سیلوراده استفاده کرده اسـت. پیشرانه‌ی پایه ۶ سیلندر ۴.۳ لیتری درکنار پیشرانه‌های عظیم ۵.۳ و ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر کـه توانایی تولید بیش از ۴۰۰ اسب بخار نیرو را دارند.

خودرو دوج رَم ۱۵۰۰

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

دوج رَم برخلاف رقبای خود هنوز نمونه‌های دو در رابه بازار عرضه میکند. این اتومبیل هنگام نیاز بسیار نیرومند و خشن خواهد بودو در سایر مواقع سواری نرم و صندلی‌های آسان آن شـما را حیرت زده خواهد کرد. می توان از رَم بعنوان اتومبیل همه ی روزه نیز استفاده کرد.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

پیشرانه استاندارد دوج رَم نمونه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری با قدرت ۳۰۵ اسب بخار اسـت. برای عاشقان قدرت بی حد اندازه، دوج پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری از نوع Hemi را درنظر گرفته اسـت کـه توانایی تولید ۳۹۵ اسب بخار را دارد. پیشرانه بهینه ۶ سیلندری ۳ لیتری توربو دیزل نیز در معرض اسـت. تمامی مدل‌های رَم از گیربکس ۸ دنده اتوماتیک بهره می برند و نیرو بـه چرخ‌های عقب و یا هر چهار چرخ منتقل می شود.

خودرو تویوتا تاندرا

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

تویوتا تاندرا در نسل جدید خود از طراحی عضلانی‌تری بهره میبرد. هم‌ چنین طراحی داخلی اتومبیل بـه نحو زیبایی انجام شده اسـت. جلو پنجره عظیم کرومی تاندرا این اتومبیل رابه رقبای آمریکایی خود شبیه کرده اسـت.

وانت های ایرانی و آمریکایی

تویوتا در تاندرا از دو پیشرانه خورجینی ۸ سیلندر بـه حجم‌های ۴.۶ و ۵.۷ لیتر و بـه قدرت ۳۱۰ و ۳۸۱ اسب بخار استفاده کرده اسـت تا کاربران آن هیچگونه ضعفی را تجربه نکنند.

خودرو فورد F-150 رپتور

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

میتوان از F-150 رپتور بعنوان فراری دنیای پیکاپ‌ها نام برد. این اتومبیل کـه بر اساس مدل پایه‌ی F-150 تولید شده اسـت، امکانات و قابلیت‌ها بیشتری رابه همراه دارد. تولید F-150 رپتور در بازه‌ی زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ متوقف شد ولی فورد مدل ۲۰۱۷ این اتومبیل را اخیرا معرفی کرده اسـت. این پیکاپ برای سفر در تمامی شرایط محیطی طراحی شده و یک آفرود واقعی اسـت.

مقایسه وانت های ایرانی و آمریکایی | غول هایی از نوع پیکاپ

این اتومبیل از فاصله‌ی دو محور ۳.۳۷ متر در مدل پایه و ۳.۶۸ متر در مدل سوپر کرو بهره میبرد. فورد در F-150 رپتور از پیشرانه جدید ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر با تکنولوژی تزری مستقیم سوخت استفاده کرده اسـت. این پیشرانه از بلوک جدید آلومینیومی و سر سیلندر التیام یافته درکنار سیستم سوخت‌رسانی ارتقا یافته فورد بهره می برد. هم‌ چنین فورد برای نخستین بار از گیربکس جدید ۱۰ سرعته خودرا بر روی رپتور استفاده کرده اسـت.

خودرو نیسان تایتان

وانت های ایرانی و آمریکایی

نیسان تایتان پس از معرفی درسال ۲۰۰۴ بـه آرامی بـه فراموشی سپرده شد تا نمایشگاه ماشین دیترویت ۲۰۱۵ کـه نیسان از مدل ۲۰۱۶ این خودر پرده برداشت. تایتان در نسل جدید خود ظاهر عضلانی‌تری بخود گرفته اسـت. اما هم‌چنان طراحی بدنه‌ی آن نسبت بـه رقبای خود ساده‌تر و بـه دور از هیجان اسـت.

وانت های ایرانی و آمریکایی

نیسان در نسل جدید تایتان از پیشرانه ۸ سیلندر توربودیزل بـه قدرت ۳۱۰ اسب بخار و گشتاور ۵۵۵ پوند فوت ااستفاده کرده اسـت. وظیفه انتقال قدرت نیز بر عهده جعبه دنده ۶ سرعته خودکار خواهد بود. نیشان اعلام کرده اسـت کـه پس از مدت اندکی از عرضه تایتان، پیشرانه‌ های ۶ و ۸ سیلندر بنزینی نیز در معرض خواهد بود.

 

وانت های ایرانی و آمریکایی

 

منبع parsnaz.com

مطالب از سراسروب

درباره رامین مهدی پور

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

آموزش وردپرس | قالب وردپرس | افزونه وردپرس